Doelen bereiken met een Daruma en 3 praktische tips

Geplaatst door Ingrid Beyer op

De Daruma poppetjes zijn gebaseerd op Bodhidharma, in Japan beter bekend als Daruma-Daishi, een wijze monnik die leefde in de 5e-6e eeuw. Hij heeft het zenboeddhisme en Shaolin Kungfu in China gebracht, daarnaast is hij ook de bedenker van de meditatie techniek genaamd Zazen.

Tegenwoordig  is een Daruma, Japans gelukspoppetje, eigenlijk meer een stok achter de deur om doelen te bereiken. Stel jezelf een doel en kleur een oogje in, heb je het gehaald dan mag je het andere oogje inkleuren. Een mooi symbool dus om je te helpen als je hebt besloten om je leven anders aan te pakken. Ik help je vast op weg met 3 praktische tips waarmee jij je doel makkelijker kunt bereiken.

daruma gelukspoppetje
WAT WIL JIJ NU HET LIEFST?

Wil je bijvoorbeeld elke dag 10.000 stappen zetten, nog maar 2 keer per week vlees eten, die stapel boeken in huis uitlezen, gewicht verliezen, of die trui afhaken. Groot of klein, maakt niet uit als het maar jouw persoonlijke wens, of doel is. Heb je een doel of wens je al een tijdje en ben je nog geen stap verder gekomen? Dan is het misschien tijd om een doel te stellen waar je hart weer sneller van gaat slaan!

MAAK EEN PLAN

Ken je deze quote: ‘Een doel zonder plan is een droom’? Een plan is vaak net dat steuntje in de rug om je doel te bereiken. Als ik naar de doelen hierboven kijk kun je bijvoorbeeld alvast wandelroutes uitstippelen, 10 minuten per dag een lees-, of haakmoment inlassen, of lekkere, lichte recepten gaan verzamelen.

Je hoeft het plan niet helemaal uit te schrijven, maar deze allereerste stappen brengen je al dichter bij je doel. Het allerleukste is om je voortgang bij te houden in een Journal, als je je stappen dan terugleest krijg je vanzelf weer meer motivatie.


doelen bereikenfoto: Estee Janssens via Unsplash

Het is ook wel handig om in je plan aan te geven wanneer je je doel bereikt hebt, dan weet je waar je naar toe werkt.

RUIM OBSTAKELS UIT DE WEG

Je gaat onderweg vast obstakels tegenkomen, oude gewoontes waar je in terugvalt. Neem die van tevoren mee met een “als dit, dan dat” plan. Haal je bijvoorbeeld een dag de 10.000 stappen niet, zet er dan de dagen erna een paar extra. Vlieg je een keertje de bocht uit met je calorieën, wees dan de dag erna iets strenger voor jezelf.

Schrijf het op om de flow vast te blijven houden en om snellere stappen in de richting van je doel te zetten. Zo zie je voor jezelf wat wel werkte, wat niet en hoe je obstakels uit de weg hebt geruimd. Een fijne manier om inzicht te krijgen en niet steeds tegen dezelfde fouten en problemen aan te blijven lopen.

INKLEUREN MAAR!

Het leukste komt het laatste, en dat is natuurlijk het inkleuren van het tweede oogje van je Daruma! Een mooie opsteker voor jezelf en een constante herinnering aan je persoonlijke succes. Bodhidharma zal trots op je zijn.

 



Deel dit bericht



← Ouder bericht Nieuwer bericht →